Macrobiotic food approach マクロビアプローチ

 
I had a client who had a stomach problem for weeks. Her digestive process was very bad and she went to the Doctor. Her doctor advised her to start a macrobiotic diet for 10 days.

I wasn't sure if I could help for sure, but we made a plan together to see if the reason for her stomach problem was indeed the food that she was eating. 

She is a such a beautiful healthy happy woman, so I suggested that she stop having cold drinks, no dairy, chew well, eat less brown rice, less summer vegetables, no fruits and stop sugar.  She asked me to cook nothing raw, but sometimes eggs and fish are ok with not much rice.

I was trying to cook no high fat food, no high protein food, and less fiber food using lots of root vegetables and Kuzu root starch(arrowroot starch).

Her digestive process is returning to normal after 9 days. She is trying to cook macrobiotic foods herself until she gets better.

今回のクライエントは数週間にも続く激しい下痢が続いている方で、ドクターの指示でマクロビの食事を10日間頼まれました。原因不明の激しい下痢のみの症状。過敏性腸症候群ではないかと思いましたがハッキリとは分からず。彼女の今までの食事を聞きながら、食事を変えていくことからお願いしました。まずは10日間乳製品をお休みしてもらうこと、お酒とカフェインも。冷たい飲み物は避けてもらい、よく噛み、玄米を食べているということなのでそれを減らすか、発芽玄米にしてもらいことに。体を冷やすお野菜を避けてもらい、時季外れの野菜や生野菜も避けてもらいました。フルーツとお砂糖もお休みしてもらいました。彼女の希望で卵とお魚は時々OKですがお肉はお休みです。そして何より少食を心掛けてもらいました。高脂肪、高タンパク、繊維が多いものを避け、根菜を多く葛をたくさんの料理に使うことにしました。朝と昼は、コンサルタントとして食事管理を、夜はパーソナルシェフとして彼女にマクロビ和食を作りました。
9日間後、彼女の長く激しく続いていた下痢は完全ではないもののほとんど治まりました。今後は完璧になるまで彼女自身で管理が出来るように作り方を教えながら続けてもらっています。

Day 1


Nimono, Mustard greens warm dashi salad, water sprout steamed ume boniti salad, carrots greens Japanese dashi omelette,sprouted brown rice and bancha tea.
煮物、蒸しからし菜のお浸し、ウオータースプラウトの梅かかお和え、人参の葉の卵焼き、発芽玄米、番茶

Used all organic and got fresh vegetables from the local famers market. Of couruse, no artificial additives, no presevitives and no sugar.  I used homemade Amazake-sake (甘酒, [amazake]).  It is a traditional sweetner, low- or non-alcohol (depending on recipes). Japanese drink it made from fermented rice insted using mirin and sugar.
地元のオーガニック野菜をほとんど使い、添加物や保存料、お砂糖も全く使っていません。毎回みりんも使わず手作りの玄米甘酒での甘味です。

Day2



Steamed tofu shiraae salad, potato vegetables balls, turnip dashi ni with sweet miso sauce and sprouted brown and white mixed rice.
白和え、ジャガイモと人参の和風団子、カブのだし煮 甘味噌ソースで、発芽玄米と白ごはん混ぜ、番茶

I used less greens as greens have good nutulition but some are not good for digestion.

Day3

Fresh snapper with grated daikon radish oroshi sauce, Moss st. market fresh steamed vegetables
with creamy sesame dressing, Azuki beans sprouted brown and white rice.
フエダイとお豆腐のおろし煮、モスマーケットのお野菜蒸しサラダ ゴマソースで、小豆の発芽玄米ご飯、番茶

Day4
 
Tofu +miso Japanese patty, handmade white sesame tofu, daikon radish greens sprouted brown and white mixed rice, sake kasu(sake lees) soup
味噌とお豆腐の和風ハンバーグ、大根の葉と鰹節の発芽玄米混ぜご飯、手作り胡麻豆腐、根菜たっぷりの粕味噌汁、番茶
 
Day5
 
Root vegatables mixed takikomi rice, root vegatables and soybeans gomoku ni, garlic shoots shio koji fry, steamed tofu with sweet miso sauce, creamy sesame vegetables
根菜野菜と干し大根の炊きこみご飯、ひじきと大豆の五目煮、ガーリックの芽塩麹炒め、蒸し豆腐の甘味噌、練りゴマ野菜、番茶
 
Day6
 
Fresh cod and  fresh asparagus with sweet miso paste, tofu vegetables kinchaku balls, komatsuna greens ohitashi dashi salad, Amani soybeans, buckwheat soba noodles with homemade dipping sauce
たらとアスパラガスの西京焼き 、お豆腐の巾着煮、小松菜のお浸し、大豆の甘昆布煮、お蕎麦と手作りつゆ、番茶
 
Day7
 

Mixed grains macrobiotic maki sushi, ume vinegaer pea shoots salad, daikon radish salad,Roots vegatables soup, So sugar no dairy macrobiotic banana muffin
雑穀米のマクロビ巻き寿司、豆苗の梅酢和え、大根人参の春菊サラダ、根菜たっぷりスープ、マクロビバナナマフィン、番茶
そろそろ甘いものが恋しいかと思い、デザートにお砂糖なしのマフィンを添えて。
 
Day8
 
Fresh sockeye salmon + daikon greens grains rice, homemade dashi egg tofu, No deep fry agedashi tofu with fresh Fava beans, Oven koji zucceni, Gold beets + mixed beans black sesame salad
サーモンと大根の葉の雑穀混ぜご飯、手作りたまご豆腐、揚げない揚げ出し豆腐 空豆のせ、ズッキーニの塩麹オーブン焼き、ビーツとお豆の黒胡麻サラダ、番茶
 
Day9
 
Macrobiotic grains Inari sushi, Japanese ratatouille udon noodles with dashi sause, Celery sesame kinpira, Creamy sesame vegetables
マクロビお野菜たっぷり雑穀いなり寿司、夏野菜の和風タラトュユのせおうどん 手づくりつゆで、セロリの金平、クリーミーゴマ野菜、番茶

 
She gave me a lot of feedback. Here is one comment.
彼女から毎日コメントを頂きました。その中の一文です。
 
Thank you for cooking such a great series of meals. I feel I have regained my health with your help and that I have learned a lot about staying healthy as well. That is a priceless gift Yoko. One of the big benefits of having your food has been a chance to try food that is not available in restaurants which has been my only exposure to Japanese food. It has broadened my knowledge and I appreciate that very much. You are so creative in your approach.